Til toppen
Restaurantdesign - Trender 2022

Restaurantdesign - Trender 2022

Når vi skal snakke om trender for 2022 er det vanskelig å ikke nevne pandemien. Trendbildet er levende og påvirkes i stor grad av samfunnet vi lever i. Den siste tiden har vært spesiell. Vi har tilbrakt mye mer tid hjemme, og nordmenn har pusset opp som aldri før. Salget av maling har nådd nye høyder. Vi ønsker å omgi oss med farger, skape særpreg og identitet. Vi søker oss til en ny optimisme.


Mandag 23.08.21 - Siri Berg Jensen 



 

 

Farger, særpreg og identitet er noe vi søker når vi tar i bruk restauranter og serveringssteder igjen. Vi ønsker personlige handleopplevelser, kvalitetstid med gode venner og familie, og gleden over å kunne møtes og dele et godt måltid. Deling av mat ligger i røttene våre. Det er et viktig fundament i familie, religion og andre relasjoner. Interiøret i en restaurant skal underbygge et konsept og en stemning, og er viktig for totalopplevelsen. Forbrukerne har lyst til å bli inspirert.

 

 

 

 

Fargebruk

Jordtoner er en ledende tendens innen farger, med innslag av klare nyanser. Man kan også bruke flere nyanser av samme farge, og kombinere ulike glansgrader. Gult er en farge som forbindes med optimisme, og vil bli sett i mange varianter. 

 

 
 

 

More is more

Maksimalismen blir løftet frem som en trend, og kommer kanskje av behovet for å skape nye muligheter og bryte regler. Livsglede og kreativt mangfold er i fokus. Våg å eksperimentere med kombinasjon av ulike stiler, materialer, farger og mønstre. Organiske og usymmetriske former vil prege interiøret i større grad. Alt handler om å skape et varmt, personlig og unikt serveringssted.

 

 

 

 

Forventninger

Som forbrukere stiller vi høye krav til serveringsstedene. Vi verdsetter unik mat og er villige til å betale mer for personlig og god service. Vi ønsker oss stadig noe nytt, og elsker å la oss overraske. Dette kan nok forklare den økende trenden med besøk av gjestekokker, sesongbaserte menyer og tidsbegrensende tilbud. 

 

 

 

 

Uteplassen

Uteserveringene utvides. Terskelen er fremdeles lavere for å møtes utendørs, og hva er vel bedre enn å koble av på en idyllisk terrasse, fortausservering eller i en sjarmerende bakgård. Utnyttelse av takterasser er en populær trend i større byer. Her kan man nyte utsikten, gjerne omgitt av planter og grønt, som en "urban jungel". Med utendørs oppvarming kan man bruke uteområdene store deler av året. Noe lignende kan man skape med et forhøyet område. En liten nivåforskjell kan ha stor effekt, og man får på samme måte et overblikk. 
 

 

 

 

 

Soner

Soneinndeling blir sannsynligvis et viktig fokus i tiden fremover. Vi ønsker å føle oss trygge, og behovet for sikkerhet vil nok vedvare en stund fremover. Dette er også en gylden mulighet til å skape variasjon og spenning i interiøret. Planter kan også fungere som romdelere. Denne grønne trenden vil fortsette, da planter gir oss positiv energi og mykner opp interiøret. 

 

 



 

 

Åpne kjøkkenløsninger

Selv om vi lengter etter å tilbringe tid sammen med andre og gjenoppta våre hverdagsritualer, har pandemien satt sine spor i oss. Vi er opptatt av trygghet og hygiene, og at sikkerheten på restauranter og serveringssteder er godt ivaretatt. En åpen kjøkkenløsning lar ikke bare de besøkene se hvordan maten tilberedes, men er også en form for underholdning og bringer de inn i matlagingsopplevelsen. Dette skaper tillit og ærlighet. 

 



 

 

Instagram-vennlige restauranter

Sosiale medier er kommet for å bli. Og med det følger det et kjempepotensiale for ditt serveringssted. Å legge til strategiske designelementer i interiøret som egner seg for fotografering, kan virkelig hjelpe på markedsføringen. Finn din egen hashtag som beskriver stedet ditt og legg på geotag, så gjestene finner deg.

 



 

 

Lokalt og kortreist

Det er en klar trend blant forbrukerne å velge lokale restauranter fremfor større kjeder. Å binde restauranten til sine oppprinnelige røtter, kan være lønnsomt. Forkjærligheten for lolake råvarer og spesialiteter vil bli mer og mer aktuelt i den fysiske restauranten.