Til toppen
Vinterens interiørtrender

Vinterens interiørtrender

Når du velger møbler til ditt serveringsted, hotell eller lignende, er det med tanke på at det skal vare lenge. Bør man likevel tenke trender og fornye til sesong?

Onsdag, 12 september - 2018

Vi tok en prat med Silje Nordnes, Key Account og prosjektselger for Interiør om hva som rører seg denne vinteren. Etter nå åtte år hos NICHE og et sterkt personlig engasjement for det hun jobber med, har hun tilegnet seg masser av erfaring og kunnskap om interiør og innredning og hvordan du best utnytter rom og areal med ditt prosjekt. Hun sitter på kontoret sitt med utsikt over Vestfolds dype skoger, når vi banker på kontoret.

 

- Variert hverdag

Ved desken sitter hun å ferdigstiller et konsept for en av sine kunder -

 - «det tar seg opp med arbeidsmengde nå utover høsten, julebordsesongen nærmer seg og mange kunder ønsker å være ute i god tid for å sikre seg leveranse

Nordnes forteller om hverdagen i NICHE og de mange fine kundene hun til en hver tid jobber med.

 - «Det er en veldig variert hverdag med mange spennende konsepter, og ikke minst en fin gjeng og bra miljø her i NICHE. Gode sparringspartnere, alle med  et felles mål, å skape gode opplevelser for våre kunder. Hver dag møter vi nye utfordringer og muligheter. Et hvert prosjekt med våre kunder er unikt

 

- Maksimalisme på en minimalistisk måte

Hun blir ivrig når vi snakker om sesongen vi går inn – etter en fantastisk sommer, er det på tide for serveringsteder, hoteller og kontorer å tenke innendørs. Vinteren, den lune fine tiden. Hva er det som gjelder i år?

- «I forhold til materialer ser vi ekstremt mye velur og metaller som gull, messing og kobber. Fargemessig skal det være grønt! La det gjerne flomme over, bugnende blomster fra tak, kombinert med kul belysning, dype jungelfarger og tilbehør som setter prikken over i`en. Industriell belysning slår aldri feil og er hot også denne høsten. Generelt så vil jeg vel si at materialkombinasjoner definerer mye av det vi allerede har sett på interiørfronten og som også vil vare en stund fremover.»

«Det er gjerne et fokus på at serveringstedet skal være koselig men classy, stilen vi definererer som «Art Deco» I tillegg ser vi mye runder former og dype sømmer på møblene vi har tatt inn for sesongen. Man kan gjerne oppsummere årets trend med at det skal være maksimalisme på minimalistisk måte

 

Årets trender, kort oppsummert:

Materialer - Velur, metaller, kork, bambus.  

Formene - Abstrakte og myke

Stilene - Individualitet med mening, kontraster, Art Deco.

 

 

 

- Tenk soneinndeling i rommet

«Driver en et serveringsted og planlegger å gjennomføre små endringer interiørmessig, kan det være lurt å tenke i soner. Har du et stort rom, prøv å sette opp delevegger som gir mulighet for forskjellig form og innhold til ditt sted. Et eksempel kan være forsjellige materialer i de ulike båsene. Stål kombinert med grønne vegger. Med riktig belysning vil en også kunne forsterke disse ulike sonene i rommet. Her er det mange muligheter!»

 

- Skal et serveringsted eller andre offentlige steder, tenker trender?

De fleste investerer i møbler og ustyr med tanke på at det skal vare over flere år. Men er det kanskje noe å hente i å tenke sesong og vise dine kunder at du liker å fornye deg? Nordnes trenger ikke lang tid å tenke over spørsmålet.

- «Det er selvsagt viktig både for oss og kundene å tenke varighet og kvalitet. Men om vi snur det og tar gjestenes perspektiv, altså våre kunders kunder, er det helt klar at de liker at det skjer noe nytt, alle liker fornyelse.»

Silje mener man ikke trenger å gjøre de store forandringene som koster skjorta.

- «Har man flere rom i lokalet, er det for eksempel en mulighet å bytte ut noen stoler eller bord og skape et eget, nytt uttrykk. Grønne vegger, ny belysning, skifte ut fronten på en gammel bardisk – bryte opp et gammelt mønster. Mulighetene er mangeMarkedet er tøft for de som driver i serveringsbransjen, mange nye steder popper opp hele veien og da er det viktig å skille seg ut og vise publikum at du fortsatt leverer og yter de beste kundeopplevelsene."

- Bærekraftige møbler er i vinden

Med økt fokus på klimaendringer i verden, er forbrukeren også blitt mer bevisst over hvilke type produkter man investerer i. Det er viktig å vite hvor og av hvem møblementet eller inventaret er produsert, samtidig som man vet materialene ikke er av en truet tre-art, eller at plast- og acrylmøbler ikke avgir miljøgasser. En trend i tiden er bærekraftige produkter, Nordnes bekrefter dette;

«Miljøvennlig interiør vil stå sterkt i år. Under Milano-messen i vår, så vi veldig mye av møbler i bærekraftig tre, stoffer laget av organsik lin og bomull og gjerne andre resirkulerte materialer. Kompositt/granitt møbler var det også mye av, samt keramikk og marmor, naturlige materialer. Som selvsagt gjør seg ypperlig denne høsten, når en skal tenke detaljerHva er vel kulere en metall som kobber og gull, kombinert med treverk?!» understreker Nordnes, tydelig ivrig og engasjert.

 

- Kvalitet og trygghet

I NICHE har en også økt fokus på at en stor del av de produkter som selges og formidles skal være bærekraftige. Når det gjelder maskinparken og det tekniske, leveres nå flere med miljøgasser, i tillegg til møbelsoritmentet som allerede har hatt dette fokuset over tid.

Vi ber Silje Nordnes trekke frem noen av NICHEs leverandører som definerer dette;

- «TON» utbryter Nordnes! «Jeg kunne valgt flere, men vi er veldig stolte over at NICHE er autorisert forhandler av tsjekkiske TON her i Norge. De leverer fantastiske produkter og god design. I tillegg får kunden en ekstra trygghet gjennom TON, med sin 5-års garanti. Dette er tidsriktige møbler som blir lagt merke til på et hvert sted. De kan også vise til flere RED.DOT awards for god design opp igjennom årene

 

Se video fra TON her:

- «I tillegg vil jeg fremheve vår egen kolleksjon, NICHE collection. Personlig synest jeg vi har utviklet en utrolig fin kolleksjon de siste årene, som omfatter alt fra møbler til inngjerdinsystemer. Velger du NICHE collection får du godt håndverk og bredt spekter av møblement til en svært lav pris, og det er nok derfor grunnen til at tilbakemeldingene fra våre kunder er så gode. Ikke minst er det produkter som er i tiden. Bare mye rimeligere.»

 

- Komplett kjøpsopplevelse

Silje Nordnes forteller også at det er spennende planer for høsten med en betydelig utvidet produktportefølje i nettbutikken, i særlig grad når det kommer til «Accesories» til ditt sted.

- «Her vil vi fokusere på de mindre detalj-produktene som er med på å skape et helhetlig uttrykk for et hvert serveringsted. Vi håper dette er med på gjøre kjøpsopplevelsen komplett for kundene våre. Ikke bare skal du kunne handle alt av inventar og maskiner gjennom oss, vi vil også kunne tilby alt du behøver av pynte- og dekorgjenstander. Toalett-artikler, dufter og belysning. De små tingene i den store helheten.»

Og siden vi nå snakker om trender, så har Silje en god huskeregel til alle som driver offentlig der ute,  «Alt ligger i detaljene, kundene dine legger merke til om det ikke gjør det

Med andre ord - det er tid for å tenke fornyelse. 

Ha en riktig stilig og bærekraftig vinter!

 

 

 

Av Svein Erik Håkonsen